fbpx

Städer som säljer

Man kan säga att bebyggelsemiljön är våra livs kulisser, det är här våra liv utspelar sig. Många som läser Byggnadskultur och är intresserade av byggnadsvård, är kritiska till den stor- skaliga och enahanda bebyggelse som växt upp i och runt våra städer.

I många fall har arkitekter fått se sina ambitioner bli nedbantade av snål fastighetsekonomi som lett till karaktärslösa seriebyggnationer. Ser fastighetsbolagen inte samma sak som vi gör? För den självkritiske infinner sig en obehaglig insikt – tänk om det bara är jag som tycker det är fult? Är det bara vi husnördar som lider av detta? Kanske tillhör vi en liten minoritet hopplösa romantiker med förlegade ideal?

Hav tröst, så är det inte! I alla fall inte om man frågar dem som verkligen är experter på vad som gör städerna attraktiva. Nämligen besöksnäringen.

Alla som har bokat hotell på nätet vet att det ramlar in erbjudanden i mejllådan om olika besöksmål från bokningssajten. Det kan man ha synpunkter på, men det är intressant att se hur städerna marknadsförs.

Nättjänsterna vet precis vilket som är det mest effektiva sättet att locka en bred publik. De har bara några sekunder på sig att skapa intresse och är därför otroligt noga med hur resmålen presenteras. Och vad väljer de? Jo, historiskt intakta miljöer.

Titta på bilden som marknadsför Göteborg – inte ett modernt hus så långt ögat når. Och bara det är en bedrift, Göteborg har ju inte direkt gjort sig känt för att vara en stad där man är rädd om sina äldre byggnader. Stora hamnkanalen är en rest av kanalsystemet innanför vallgraven som till stora delar togs bort i början av 1900-talet. Ändå för bilden associationerna till Venedig, turistmålens turistmål. Vem vill inte åka till Götet om det är så här fint?

Tror ni att bokningssajten skulle välja den andra bilden, som visar nya Kungsholmsporten, för att få fler besö- kare till Stockholm? Detta är en visions- bild från datorn där den nya bebyggelsen på Kungs- holmen i Stockholm presenteras i absolut bästa ljus, solsken, grön- ska, vatten och till och med en segelbåt (på väg in i kanalen som i verkligheten inte är seglingsbar).

Marknadsvärdena är som högst i städernas historiska kärnor. Där- för är det i ett kort perspektiv mest lönsamt att bygga just där. När den intakta kärnan har per- forerats med nya, billiga, domine- rande och oattraktiva hus, för- svinner det värdet.

Att fastighetsägare kan tjäna på att bygga i attraktiva, historiska miljöer är ingen hemlighet. Men vi bör fråga oss vad detta kostar staden och stadens invånare.

Stephan Fickler, verksamhetsledare

keyboard_arrow_up