
ELLEN KEY (1849–1926)
Skönhet och ändamål
I Sverige uttalade sig den mångsidiga Ellen Key på många olika områden – om undervisning och bildning, om religion, arbetar- och kvinnorörelsen samt om vikten av »vackrare vardagsvara«. Hon tog intryck av sin tid och var mycket bildad. På grund av sin förmåga att förena tankar från många olika håll, fick hon också kritik för att vara inkonsekvent.

Ellen Key var intresserad av John Ruskin och prerafaeliterna i England. Deras idéer handlade om konstnärens och hantverkarens rötter i de medeltida mästarna, och om den nyttiga skönheten i vardagens föremål som möbler och textilier.
Att fostra människors smak var en av hennes uppgifter, uttryckta i de essäer som finns samlade i broschyren »Skönhet för alla«. Här utvecklar hon sitt resonemang om vardagens skönhet, där en viktig ståndpunkt är: att hvar sak skall motsvara det ändamål, för hvilket det är till.” Kritiken mot Ellen Key och andra som verkade i hennes anda låg bland annat i att den stil som hon propagerade för, ofta var för dyr för målgruppen.

LUDWIG MIES VAN DER ROHE (1886–1969)
Less is more
Under 1920- och 30-talen utvecklade den tyske arkitekten Mies van der Rohe sina teorier som handlade om enkelhet i arkitekturen, med goda proportioner som tydligt redovisade material och konstruktion. Hans paroll var »Less i more«. Ett exempel på en byggnad som väckte stor uppmärksamhet internationellt var den tyska paviljongen vid världsutställningen i Barcelona 1929.
Efter att ha emigrerat till USA på 1930-talet ritade han bland annat höghus med glasfasader och synlig konstruktion.

CHARLES JENCKS (1939–2019)
Frigörelse från modernismen
Den amerikanske arkitekten, landskapsarkitekten och skulptören Charles Jencks har gjort sig känd genom att vara den som började att använda begreppet »postmodernism« inom arkitekturen.

Han ansåg att man skulle tillåta sig inspiration från den klassiska arkitekturen, lokala särdrag och tydligare kommunicera med människor. Detta synsätt bröt kraftigt mot modernismens mer tekniska och globala syn på god arkitektur och stadsplanering.

ROBERT VENTURI (1925–2018)
Less is a bore
Den amerikanske arkitekten och arkitekturteoretikern Robert Venturi är bland annat känd för att ha ändrat modernismens paroll »Less is more« till »Less is a bore«.

I sin bok »Complexity and Contradiction in Architecture« från 1966 skriver han om humorns och de historiska referensernas plats i arkitekturen. Han skrifter upplevdes av många som förlösande i relation till den mer stränga modernismen.

REM KOOLHAAS (FÖDD 1944)
Alla dessa -ismer
Nederländsk arkitekt verksam som professor vid Harvard University. Under 1970-talet blev han internationellt känd som arkitekturteoretiker och har titulerats både modernist, strukturalist, postmodernist och dekonstruktivist.

Hans arkitektkontor OMA driver projekt över hela världen, och har lett många stibildande projekt under flera decennier. Bland annat har han kritiserat det traditionella sättet att se på en stad, och istället propagerat för »hejdlös urbanisering«.