Greenwash – det nya svarta

Att »sminka grönt« är en annan omskrivning för att försöka få något att framstå som mer grönt än det egentligen är. FOTO: Naoya Fujii, flickrCC BY-NC 2.0

I takt med att klimatfrågorna klättrat högt upp på agendan har det blivit viktigt för företag och kommuner att ha en attraktiv miljöprofil. Det finns investeringar att hämta och pengar att tjäna på att framstå som hållbarhetens fanbärare. Malin Lernfelt, opinionsbildare och journalist, har tittat närmare på fenomenet greenwashing i byggbranschen.

Hållbarhet är det nya. Inte minst inom byggbranschen. Orga­nisa­tionen Byggföretagen skriver på sin hemsida att »Arbetet för en sund, attraktiv och säker bransch genomsyras av hållbarhet«. Man har också målet att »Bygga  energi­effektivt och klimatsmart inom både nyproduktion och renovering för att uppnå klimatneutralitet 2045«.

Skamlöst utnyttjande

Ingen kan ha invändningar mot den sortens kloka formuleringar. I realiteten är det dock framför allt det kortsiktigt ekonomiskt hållbara som ges ­företräde. Samtidigt används ord som grön, hållbar, ekologisk, klimat­smart och miljövänlig, skamlöst för att marknadsföra moderna material, stora

Intressant, eller hur?

Som medlem får du tillgång till alla våra artiklar och kan ställa frågor om byggnadsvård.
Bli medlem för att läsa vidare eller logga in nedanför.

Inget/Glömt lösenord?
keyboard_arrow_up