I takt med att klimatfrågorna klättrat högt upp på agendan har det blivit viktigt för företag och kommuner att ha en attraktiv miljöprofil. Det finns investeringar att hämta och pengar att tjäna på att framstå som hållbarhetens fanbärare. Malin Lernfelt, opinionsbildare och journalist, har tittat närmare på fenomenet greenwashing i byggbranschen.
Hållbarhet är det nya. Inte minst inom byggbranschen. Organisationen Byggföretagen skriver på sin hemsida att »Arbetet för en sund, attraktiv och säker bransch genomsyras av hållbarhet«. Man har också målet att »Bygga energieffektivt och klimatsmart inom både nyproduktion och renovering för att uppnå klimatneutralitet 2045«.
Skamlöst utnyttjande
Ingen kan ha invändningar mot den sortens kloka formuleringar. I realiteten är det dock framför allt det kortsiktigt ekonomiskt hållbara som ges företräde. Samtidigt används ord som grön, hållbar, ekologisk, klimatsmart och miljövänlig, skamlöst för att marknadsföra moderna material, stora
Intressant, eller hur?
Som medlem får du tillgång till alla våra artiklar och kan ställa frågor om byggnadsvård.
Bli medlem för att läsa vidare eller logga in nedanför.