Det var en närmast surrealistisk upplevelse för åskådarna när den 4000 kvadratmeter stora flygterminalen i betong sattes i rörelse och taxade ut över landningsbanorna. 1,6 kilometer längre bort sattes den på plats, med entrésidan nu vänd mot solnedgången i stället för mot morgonsolen.
Ola Wedebrunn berättar här om den spektakulära flyttningen av Köpenhamns flygterminal, byggd 1939. Efter flytten blev terminalen byggnadsminnesförklarad.’

Köpenhamns flygterminal uppfördes som resultatet av en tävling 1936. Det dröjde dock till 1939 innan den stod färdig, enligt arkitekten Vilhelm Lauritzens vinnande bidrag. Lauritzen var utbildad på Kunstakademiets Arkitektskole i Köpenhamn. Han var väl bevandrad både inom vetenskap och konst. Precis som arkitekten och ljusmakaren Poul Henningsen, PH, beräknade sina lampor för att uppnå bästa ljusreflektion, beräknade Lauritzen byggnader som rationella organismer för ljus och akustik. Det kom till uttryck i Lauritzens flygterminal, men också i Danmarks nya radiohus, som han arbetade med under samma period.

Med inspiration av Le Corbusier
Flygplatsens planlades som en rationell tvåvåningskonstruktion med pelare och plattor av betong. Detta
Intressant, eller hur?
Som medlem får du tillgång till alla våra artiklar och kan ställa frågor om byggnadsvård.
Bli medlem för att läsa vidare eller logga in nedanför.