fbpx

Järnvägens hotade hus

Banverket ska under de närmaste åren avveckla mer än 1 000 byggnader som tillhört järnvägen men som idag inte fyller någon funktion. Flera har redan rivits och ännu fler har beviljats rivningslov. Rasmus Axelsson vill väcka debatt om utarmningen av ett viktigt kulturarv.

En förfallen arbetsbod längs järnvägen mellan Mölnbo och Järna – en oansenlig byggnad men ett värdefullt inslag i järnvägens kulturlandskap. Fotograf/Illustratör: Rasmus Axelsson

Järnvägarna i Sverige firar 150 år i år. Längs de statliga och privata järnvägarna uppfördes tiotusentals byggnader från 1850-talet och nästan 100 år framåt – allt från stationshus, godsmagasin och lokstall till banvaktstugor, uthus samt otaliga skjul och bodar. Inte sällan medverkade kända arkitekter i formgivningen av såväl enskilda objekt som större serier av typhus. Främst stationerna fick stor påverkan på närområdet och många samhällen växte upp runt stationshusen. Behovet av byggnader följde sedan järnvägens utveckling. Många hus har sålts och rivits. Nedläggningar av bansträckor, förändrade resandemönster, fjärrstyrning av tågtrafiken och ändrat banunderhåll har bl a orsakat en tidvis omfattande avveckling av järnvägens byggnadsbestånd.

Banverket ska avveckla

År 2001 delades Statens järnvägar upp i sex fristående bolag och fastigheterna överläts på Jernhusen AB. Efter bara

Intressant, eller hur?

Som medlem får du tillgång till alla våra artiklar och kan ställa frågor om byggnadsvård.
Bli medlem för att läsa vidare eller logga in nedanför.

Inget/Glömt lösenord?
keyboard_arrow_up