Återställa fönsterbeslag?
Vi renoverar fönster från 1920-talet och vill återanvända beslagen som finns. Finns det något bra sätt att få de snygga igen?
Vi renoverar fönster från 1920-talet och vill återanvända beslagen som finns. Finns det något bra sätt att få de snygga igen?
Vi renoverar fönster från 1890. Ska alla sidor av fönsterbågen målas?
Vi renoverar vårt 30-talshus och kommer behöva riva balkongen. Hur gör vi med fönstren?
Fönsterbågens insida ska åtgärdas så att de blir mer tidsenliga (sekelskifte). Finns det exempel?
Går det bra att låta huset vara utan innanfönster under vintern?
Björn Ohlén, byggnadsantikvarie, tipsar dig som vill spara in på kilowattimmarna i ditt gamla trähus.
Vi renoverar ett hus från 1918. Fönstren byttes ca 1940 till kopplade bågar och dessa kommer vi att behålla och laga där det behövs. Hur ska jag göra fönsterbänkarna ?
Sugen på byggnadsvårdsläger men har inte en vecka?
Funderar på fönsterluckor för att skydda fönstren under vintersäsongen. Vilken utformning rekommenderas som matchar huset?
Vi bor i familjens släkthus byggt 1926. Nyköpings kommun och Trafikverket genomför nu en stor upprustning av tågstationen och bygger större resecentrum. Vår fastighet ligger i det närområdet till tågstationen (se bifogad karta).