Färg

Vilken vit kulör på fasaden?

Hej! Har ett hus byggt 1930 med rött tegeltak och gråblå spröjsade fönster. Huset är nu gult men vi vill måla det vitt. Vilken vita demidekk kulör passar bäst till de gråblå fönstren. Vi har provmålat med kulörerna, lys antik, froströk och sandsten. Vi är rädda för att huset bli för vitt, för grått eller för gult och att fönstren ska få huset att se blått ut.

Läs mer

Måla ett tidigare oljat och tjärat timmerhus

Hej, Vi har ett finskt lamelltimmerhus från år 1999. Vi köpte det 2007. Från början har huset blivit behandlat med en oljeblandning av(om jag minns rätt) linolja, terpentin och tjära. På syd och västsidan av huset känns det väldigt torrt, nästan fnöskigt. Norrsidan har fortfarande en hård yta. Vi vill nu måla huset svart. Hur går man till väga? …

Läs mer

Linoljefärg eller inte?

Jag bor i ett gammalt hus från slutet av 1700-talet. Huset har träpanel på utsidan. Färgen på utsidan har nu börjat spricka o krackelera och släpper ända in till träet. Med tanke på husets ålder tror jag att de inre färglagren är linolja. Jag har fått rådet att all färg måste bort och att sedan måla om…

Läs mer

Linus på väggen från Allbäck eller modern plastfärg

Kristoffer Lindh heter jag och har nyligen köpt ett hus från 1940. Har funderingar på att måla med Linus på tapetserade väggar. Huset som är funkis och består av två plankväggar i ytterväggarna med luft imellan. På utsidan sitter eternitplattor och innanför det puts på en revetering. På insidan av ytterväggarna sitter det treetex och på det tapet. Hur många lager vet jag inte riktigt men tror inte det är så många. Tar över huset i nästa vecka. Min fråga är nu först och främst om det funkar med Linus på tapet. Och i så fall ska man använda någon primer först? Kan man räkna med att färgen andas? Vill inte ha det för tätt, eller kan jag lika gärna använda mig av modern plastfärg pga lager av tapet och klister?

Läs mer

Limfärg

Jag har läst artikeln om limfärg på er sida och undrar om det här med lim till limfärgen. Det talas om pvac-lim. Vad är detta? Jag är intresserad av att använda limfärg för att den anses ofarlig att använda. Lim brukar dock inte anses som ofarliga och jag undrar hur det här är förenligt? Finns det något lim som är ofarligt men samtidigt bra i limfärg?

Läs mer

Färg på ny puts inomhus

Har just låtit putsa stenytor runt en större kamin i ett rum i vårt (gamla) hus och vill snart måla den nytputsade ytan (4-5 kvm) med lämplig vit färg. Denna bör tåla värme (ej hetta)eftersom vi eldar i kaminen, och färgen bör helst vara tvättbar/avtorkningsbar och helst inte helmatt. Putsen är en svag cement-kalkputs, sa muraren. Vilket slags färg kan jag använda?

Läs mer
keyboard_arrow_up