Måla med linoljefärg i källaren
Frågeställare: Rolf Källman Hej, jag har ett 1920-talshus med en källare i platsgjuten betong. Jag planerar att måla om väggar och…
Läs merHur många känner till vad färgen innehåller och hur den verkar?
Arja Källbom ger en introduktion till färgernas historia, egenskaper, tillredning och målningsteknik.
Hej, vi har ett 1800-talshus där vi hade velat måla några tak i limfärg då vi tänker att det har varit så en gång i tiden. Nu består taket av omålade plankor och orginalbjälkar. Det är plankorna vi vill måla. I ett av utrymmena så eldas det och vi har hört att limfärgen lätt missfärgas av detta. Hur ska vi tänka? Tacksam för återkoppling!
Hej. En bult gick rakt igenom vår lerstensvägg mellan kök och TV-rum då vi bytte kök. Nu sitter det en lös tapetflärp på ca 10cm i diameter på väggen i TV-rummet. Jag vill laga denna och sen måla om. Tapeten är lite ojämn så jag vill inte spackla så området blir jämnt. Skadan sitter så högt att jag kan inte dölja med en tavla tex.
Jag hade tänk måla en invändig timmervägg i vårt gamla skafferi med linoljefärg. Min fråga är om det kan vara en brandrisk med tanke på drevning mellan stockarna. (Ser ut som mossa)? Har läst någonstans att till och med linoljefärg (alltså inte linolja)på trägolv kan antända underliggande isolering? Finns det någon sanning i det eller är det en överdrift?
Hej! Jag har synliga sneda takbjälkar i ett rum och skulle vilja måla dessa. Fastigheten jag bor i är från 1901. Nu undrar jag om det är en bra idé att grundmåla med schellack innan jag målar med annan färg eller om detta skulle stänga in ev fukt som kan komma i bjälken av olika skäl? mvh Helen
Hej En del av en fönsterkarm är rutten och jag ska byta ut denna del på plats. Jag har tagit bort så mycket som är lämpligt och det är bra trä med några mindre partier med lite ”dåligt” trä kvar…