Risk för nya fuktproblem av sorptionsavfuktare?

Vi har ett hus med torpargrund från 40-talet. Luftfuktigheten i grunden är mycket hög, nästan aldrig under 80% och under sommar och höst ligger den mellan 90-100%. Vi har försökt lösa detta genom att leda bort regnvatten, gräva ett dränerande dike på ovansidan av huset och täcka marken i grunden med plast. Inget av detta har hjälpt och nu kollar vi på avfuktare. Vi har varit inne på sorptionsavfuktare för att den ska kunna jobba även när det är kallt. Men jag är bekymrad över att den jobbar genom att skicka ut (fuktig) luft ut ur grunden. Då måste ju ny luft dras dit för att fylla på, och om man har täppt till ventiler och plastat in grundmuren som man tydligen ska, så måste ju den luften dras ner genom bjälklaget. Eftersom det är ca 2-5 grader varmt i grunden under vintern, och även under sommaren rejält svalare där än inne i huset, finns det inte risk att varm fuktig luft inifrån huset kondenserar någonstans på vägen dit, t.ex. i sågspånen i golvbjälklaget? Kommer man runt detta genom att använda en kondensavfuktare istället? Eller kan man låta bli att plasta in grundmurarna och istället låta ny luft fyllas på

Intressant, eller hur?

Som medlem får du tillgång till alla våra artiklar och kan ställa frågor om byggnadsvård.
Bli medlem för att läsa vidare eller logga in nedanför.

Inget/Glömt lösenord?
keyboard_arrow_up