Renovera mullbänk?

Jag har en parstuga från 1850 som stod tom i 30år. Det flyttade såklart in grävlingar som vi nu blivit av med efter ett par år. Jag har lyft lite golv där grävlingarna flyttat stenar till det flytande golvet och lagt dit sten eller gjutit plintar (Fyllt igen grävlingsgryt med sand). Grävlingarna har grävt ut all fyllning till mullbänken(den låg i en hög utanför) så det saknas 30-50cm under plankgolvet. Jag är nu inne på att återfylla mullbänken med hasopor (skumglas) eftersom utrymme och arbete med att bygga trossbotten känns för arbetsam. Delar av golvet är kilsågat med lös spont och resten är ospontat c:a6 cm tjockt, som skall återanvändas. Jag tänkte lägga singel för att avjämna/dränera och skumglas 30-40cm. Är det en vettig lösning, och skall man använda diffusionsspärr för att förhindra fukt och radon att trycka upp. Är även inne på att lägga radon rör innan singel. Kan jag få bra tips hur man skall gå till väga? Huset används nu som sommarstuga men tanken är att den skall gå att värma upp året runt med värmepump och vedeldning. mvh Lars.

 

Svar:

Inför åtgärden bör ni undersöka om det finns förekomst av radon och sedan avväga om det är nödvändigt

Intressant, eller hur?

Som medlem får du tillgång till alla våra artiklar och kan ställa frågor om byggnadsvård.
Bli medlem för att läsa vidare eller logga in nedanför.

Inget/Glömt lösenord?
keyboard_arrow_up