Med tusentals mil av räls knöt järnvägen samman Sverige. Under 40 år byggdes också 6000 järnvägsbyggnader! Jakob Hammarskjöld, Gunilla Linde Bjur och fotografen Krister Engström ger oss några smakprov från en resa i tid och rum.

Foto Krister Engström

Ett stationshus kan egentligen se ut hur som helst. När järnvägen byggdes ville man knyta ihop Sverige och varje ort fick sin stationsbyggnad efter tidens strömningar och ortens betydelse. Idag är mellanrummen inte så intressanta längre. De flesta stationer på landsbygden är enkla hållplatser. I de stora städerna däremot byggs stationerna ut till resecentrum i glas och betong. Järnvägens byggnader följer sin tid och berättar mycket om samhällets ideal, riktningar i arkitekturen och synen på olika platser.

De första stationerna och järnvägsbyggnaderna uppfördes i trä, ett lättillgängligt material som det fanns mycket kunskap om. Under senare delen av 1800-talet kom sten alltmer att användas och den främsta orsaken var brandrisken. Sten var också ett material som bättre passade järnvägens ökande status och som förenklade underhållet. Under de första 40 järnvägsåren i Sverige uppfördes närmare 6 000 byggnader! Ett gigantiskt projekt som krävde standardisering och typritningar som snabbt kunde kopieras upp för att

Intressant, eller hur?

Som medlem får du tillgång till alla våra artiklar och kan ställa frågor om byggnadsvård.
Bli medlem för att läsa vidare eller logga in nedanför.

Inget/Glömt lösenord?
keyboard_arrow_up