fbpx

Järnvägens kulturmiljöer är under omvandling. När SJ bolagiserades fick Banverket ta över förvaltningen av de järnvägsbyggnader som inte ansågs ha kommersiellt värde. Samtidigt uppmanades de av regeringen att skyndsamt »avveckla« de byggnader som inte längre behövdes för järnvägsdriften. Rasmus Axelsson berättar här om ett kulturarv som spårat ur.

Mellan 2005 och 2008 gjorde Banverket sig av med omkring 450 byggnader, varav mer än 80 procent revs. Byggnaderna har ansetts vara i för dåligt skick och utsatta för buller samtidigt som det funnits problem med el- och trafiksäkerhet. Dessutom har husen ansetts hindra framtida utbyggnader av järnvägen. Grävskopan har gått före bevarandet, men samtidigt som Banverket rev för fulla muggar engagerades Riksantikvarieämbetet för att inventera byggnader och peka ut kulturhistoriskt intressanta objekt. Inventeringens rapport »Kulturvärden längs spåret – Banverkets avvecklingsprojekt« gavs ut 2008. Den bestod av en inledande textdel som beskrev inventeringens syfte och metod, därefter följde bilder på järnvägsbyggnader från nästan hela landet som skulle avvecklas. För den som jag själv är seriöst intresserad av järnvägens kulturmiljöer var textdelen alltför tunn. Bilddelen höll ojämn kvalitet – ibland visades en byggnad som skulle rivas, ibland beskrevs ett enskilt hus kulturvärden, ibland refererades till länsstyrelsens remissvar och alltför ofta

Intressant, eller hur?

Som medlem får du tillgång till alla våra artiklar och kan ställa frågor om byggnadsvård.
Bli medlem för att läsa vidare eller logga in nedanför.

Inget/Glömt lösenord?
keyboard_arrow_up