Sjöfartstempel i västmanländsk mylla

Troligen drottning Ulrika Eleonoras sluss, byggd vid kanalombyggnaden 1770-1776. Kanalarkivet ligger strax intill på en kulle. Fotograf/Illustratör: Malin Elldin

Sjöfartsmiljöer ligger inte alltid vid vindpinade kuster eller i städernas hamnar. Strax intill Hjälmare kanal ligger denna lilla glömda byggnad, som vittnar om kanalens spännande historia. Text & foto Malin Elldin.

På en kulle utanför Arboga ligger en ensam majestätisk byggnad, en solitär, till synes helt utan sammanhang, ingen gård att höra till, inga liknande byggnader i närheten. Archiv 1826 står det ovanför porten. Byggnaden tillhör Hjälmare kanal, som faktiskt rinner en bit bort bredvid landsvägen. Sjöfartens miljöer ligger inte alltid vid vindpinade kuster eller i städernas hamnar. Kanalen förbinder sjön Hjälmaren med Arbogaån ut i Mälaren. Nuvarande sträckning är 13 kilometer, varav fem är grävd kanal. Nivåskillnaden mellan Mälaren/Arbogaån och Hjälmaren är 22 meter, vilket idag klaras av med nio slussar.

Gustav II Adolf beslutade att kanalen skulle byggas. Tyskar och danskar kontrollerade en stor del av Östersjön och kungen ville hitta en transportväg från Östersjön och från Sveriges inland ut i Västerhavet. Under de första åren på 1600-talet hade man grävt Eskilstuna kanal, men redan efter 20 år var kanalen uppslammad

Intressant, eller hur?

Som medlem får du tillgång till alla våra artiklar och kan ställa frågor om byggnadsvård.
Bli medlem för att läsa vidare eller logga in nedanför.

Inget/Glömt lösenord?
keyboard_arrow_up