Flerfamiljshus under uppförande i stadsdelen Kadriorg i Estlands huvudstad Tallin. Läs mer om Kadriorg nedan. Foto: Allan Strus Architects.

Arvet efter Le Corbusier må fortfarande väga blytungt, men det finns tecken på att andra arkitektoniska ideal är på väg. Michael Diamant visar goda exempel och hoppas att det nyväckta intresset för klassisk tradition snart också ska ge plats för nya stilar.

Sedan andra världskriget har den västerländska arkitekturen i hög grad dominerats av den arkitekturideologi som benämns som modernismen. En hörnsten i denna ideologi är att förkasta all tidigare tradition och kunskap om hur en byggnad ska gestaltas. Som ett tvång måste all arkitektur vridas ett varv till då förändringen i sig är det som värderas när en byggnad ska bedömas.
En motreaktion inleddes blygsamt under 1970-talet då några få arkitekter återgick till den klassiska traditionen. Klassisk tradition är inte en stil utan ett regelverk och en filosofi för hur byggnader ska gestaltas. Rötterna återfinns i antiken och har för varje tidsperiod raffinerats med nya stilar. Viktigast är inte vissa antika stilelement (även om sådana återfinns i nästan varje klassisk stil) utan skalan, proportionerna och fasadens indelning. Det står alltså varje arkitekt fritt att utveckla nya stilar i all oändlighet.
Sedan 2000-talets början har utvecklingen tagit rejäl fart. Fantastiska projekt uppförs åt byggbolag och institutioner med vinstintresse. Det kan med rätta hävdas att klassiska byggen är mer socialt och ekologiskt hållbara då
de har längre livslängd och upplevs som mer attraktiva.
En väsentlig punkt saknas dock i den klassiska traditionens renässans och det är nya stilar. Detta är en hämsko för en bättre genomsnittlig kvalitet och ett argument som används mot dem som förespråkar den klassiska traditionen. För de unga som i dag studerar för att bli klassisk arkitekt finns alltså här en utmaning och en fantastisk möjlighet att gemensamt forma stilar för 2000-talet.

Foto: Francis Dzikowski / OTTO for Robert A.M. Stern Architects.

RICHARD T FARMER SCHOOL OF BUSINESS, MIAMI, UTSA

Amerikanska universitet är i hög grad beroende av donationer och av den anledningen är det viktigt att förmå eleverna att känna stolthet över sitt lärosäte. Ett klassisk vackert campus stöpt i tradition och historia är ett sätt att både attrahera nya begåvade studenter samt förmå alumni till donationer. Richard T. Farmer School of Business tillhörande Miami University är därför på många sätt typisk för hur nya universitetsbyggnader gestaltas idag i USA. Arkitektfirma var här Robert A.M. Stern Architects och byggnaden stod färdig 2009.

Foto: Burns + Beyerl Architects

TOWNHOUSE, CHICAGO

Letar man efter nya klassiska townhouses i fint utförande är Chicago en bra plats att börja på. Denna vackra nya stadsvilla är stilmässigt inspirerad av georgianska londonhus och ett värdigt tillskott till grannskapet. Arkitektfirman bakom huset är Burns + Beyerl Architects som har uppfört flera dussin liknande projekt under 2000-talet. Vanligtvis uppförs husen på tomtluckor eller ersätter förfallna hus med mindre historiskt värde.

Foto: Adam Architecture

RICHARD GREEN GALLERY, LONDON

Hur bör ett nytt konstmuseum eller konstgalleri egentligen se ut? Vi har av någon anledning vant oss vid att den uppförda byggnaden måste vara lika märklig som innehållet. Konsthandlaren Richard Green kommer från en familj som drivit gallerier sedan 1930-talet och 2011 lät han uppföra en helt ny byggnad för att ställa ut konst från förra sekelskiftet fram till i dag. Valet av arkitekt föll på den erfarne George Saumarez Smith från ADAM architecture och fasadreliefen med motiv från Odysséen är gjord av den skotske skulptören Alexander Stoddart.

PALMGRACHT 1-3, AMSTERDAM

Ett inspirerande projekt från Amsterdam som fått flera efterföljare är »Palmgracht 1–3«. Ett antal små fallfärdiga fastigheter från 1600- och 1700-talen revs under det tidiga 1900-talet och fram till 1970-talet. Under rivningarna magasinerades dock vackra detaljer från både interiörer och husfasaderna. när sedan arkitektbyrån Klein Architectenbureau byggde igen en rivningslucka med ett nytt femVåningshus använde man sig av byggdetaljer från de rivna fastigheterna. Istället för att ligga magasinerade blev alltså historiska byggdetaljer en del av utsmyckningen på en ny byggnad.

Foto: Burns + Beyerl Architects

EISENZAHN 1, BERLIN

Ett nytt stadspalats med tolv exklusiva lägenheter håller just nu på att färdigställas i Berlin. Byggnaden är stöpt i enkel men tilltalande 1920-talsklacissim med vackra detaljer men utan figurativa ornament. Eisenzahn är nog det mest uppmärksammade och efterlängtade klassiska projektet just nu i Tyskland. Byggherren Ralf Schmitz har en lång historia inom byggbranschen och har de senaste åren specialiserat sig på lyxsegmentet med byggnader uppförda i en stram klassicism. Företagets mest anlitade arkitekt heter Sebastian Treese och är landets kanske mest framstående klassiska arkitekt.

Foto: RALF SCHMITZ GmbH & Co. KGaA

KADRIORG, TALLIN

Estland är det av de baltiska länderna som mest påminner om norden och den nya arkitekturen består därför i hög grad av själlös modernism. i landet finns två verksamma klassiska arkitektfirmor och en av dem Arhitektibüroo Allan Strus har på senare år slagit igenom på flerfamiljshusmarkanden i Tallinn. Flera av företagets projekt återfinns i den välmående stadsdelen Kadriorg (på svenska Katarinadalen). Detta hus som färdigställdes 2012 harmonierar i stilen väl med typisk förstadsbebyggelse i Tallin som växlar mellan enkla flerfamiljhus i trä och nordisk klassicism. Lägenheterna sålde slut på rekordtid.

 

Michael Diamant, fil. kand. i samhällsplanering med urbarnsociologisk inriktning och språkrör för arkitektur­ upproret. mi.diamant@hotmail.com