fbpx

Motorhotellets påträngande charm

Med bilismen kom vanligt folk ut på vägarna i en omfattning och med en reslängd som aldrig förr. De befintliga faciliteterna räckte inte till. Det behövdes nya och pigga entreprenörer som tog sig an uppgiften. En del av detta har redan hunnit rivas men några byggnader står kvar längs vägarna. Här berättar Thomas Carlquist historien om Brännebrona Gästis och ger oss samtidigt några utblickar på vägen.

Förslag till ljusskylt för Brännebrona från Roos Neon 1961

Vi som är bilturister börjar tycka att det väl måste säkras nåt sorts kulturhistoriskt minnesmärke över turistnäringens ambitioner, segrar, nederlag och märkliga insatser under de senaste åren. I så fall ligger Brännebrona Gästis ovanligt bra till.«Så skrev Gunnar Västberg i Expressen den 21 juli 1967. Förmodligen var han en av de första som formulerade något som på 60-talet sannolikt var menat som ett lättsamt skämt, men som under 2000-talet mer och mer blivit en realitet. Under rubriken »Att bo på Motell« jämför Västberg motellet i Skara med värdshuset i Brännebrona. Jämförelsen utfaller till Brännebronas fördel, vilket möjligen motiverar Västbergs förslag, även om avsnittet om Brännebrona uteslutande handlar om matpriser. »På framsidan av Brännebrona är E3:an, på

Intressant, eller hur?

Som medlem får du tillgång till alla våra artiklar och kan ställa frågor om byggnadsvård.
Bli medlem för att läsa vidare eller logga in nedanför.

Inget/Glömt lösenord?
keyboard_arrow_up