Hus med fasader av mexitegel och eternit, skyltfönster med teaksnickerier och tidstypiska entréer med höganäsklinker är en vanlig syn i Nossebro. Denna karaktär vill kommunen värna om och marknadsföra i projektet »Retro Nossebro«. A M Alströmer är projektledare och berättar här om lyftet för Nossebro.
Vi har en fantastisk retromiljö i Nossebro. De flesta husen i centrum, våra arrangemang och många aktiviteter är från perioden 1950–1970. Så sa Essunga kommuns plan- och byggingenjör Tord Hallén våren 2009. Det var startskottet för en spännande utveckling för Nossebro, centralort i Essunga kommun, åtta mil nordost om Göteborg.
– Tack vare retrosatsningen har vi fått många nya besökare som aldrig skulle komma hit annars. Retro kommer från franskans rétrospectif och betyder bakåtblickande – till en tidigare eras trender. I Nossebro har man tagit fasta på den trendiga perioden 1950–1970.
– Det var inte en medveten satsning från början. Många tyckte att tiden stått stilla i Nossebro, att inget hänt, men nu har vi vänt på synsättet – vi är stolta över vår centralort och dess retroatmosfär, säger Tord.
Få centralorter i Sverige karakteriseras idag av mindre fristående byggnader längs en levande centrumgata med butiker i bottenplan och boende på övervåningen. I Nossebro finns butiker, restauranger, caféer, byggnader, broar och en marknadsplats med tydligt retrostuk.
– Nossebro marknad och andra stora arrangemang lockar hit tusentals besökare och då blir det liv och rörelse, men i övrigt kändes det tidigare som om samhället lunkat på i sin egen takt, säger Tord Hallén och fortsätter:
– En av Nossebros brister är allmänna kommunikationer – det finns varken järnväg eller större landsvägar – därför ville vi hitta andra sätt att locka besökare. I en förstudie, till största delen finansierad med EU-medel, undersökte vi om det fanns en utvecklingsmöjlighet inom retro, om det var detta som var Nossebros själ. Förstudien konstaterade att det fanns en stor potential att utveckla Nossebro som ett retrosamhälle.
– Befintliga miljöer, platser, byggnader, detaljer och arrangemang dokumenterades, både i samhället och den kringliggande landsbygden. Stadsarkitekt PG Ylander från Hjo bjöds in som konsult, han belyste vikten av att ha en egen identitet. Han hjälpte oss att få upp ögonen för vår unicitet och att vi skall förtydliga det autentiska, berättar Tord Hallén.
Ett av många bra exempel från inventeringen är den före detta elektriska affären, som ligger mitt på Storgatan. Den stängdes med hela sitt innehåll 1969. Efter fyrtio år öppnades den igen och har sedan dess lockat tusentals besökare som vill uppleva sin barndoms elektriska prylar – grammofoner och vinylskivor, hårtorkar, tak- och vägglampor, kvartslampor och mycket, mycket mer. Affären är nu en av hörnpelarna i projektet »Retro Nossebro«.
Flera befintliga arrangemang passar in i projektet, som den årligt återkommande Veteranmarknaden med hundratals marknadsstånd som säljer retroprylar. Vid vackert väder kommer långt över 10 000 besökare. Under 2011 arrangeras marknaden i både april och augusti. En annan tillställning är Power Meet då Nossebro invaderas av ett par tusen »amerikanare«, bilar från 1950–70-talen, från hela Sverige.
även Nossebro marknad ingår i satsningen, trots att den pågått i över hundra år, som ett sätt att visa hur man shoppade förr. Marknaden hade en nedgång i samband med att stora köpcentra byggdes, men under senare tid har intresset vuxit igen hos såväl knallar som besökare. Många tycker uppenbarligen om att handla på detta sätt.
Flera butiker och näringsställen ligger i linje med konceptet. I restaurang Liljedal är det mesta intakt i retrostil – mattan, tapeterna och en stor del av inredningen. Byggnaden som Gerdas Konditori ligger i är klädd med sidiplattor och gatuskylten är väl bevarad. Invändigt förstärks retroinredningen med lampor, möbler och annat. Nu pågår också en stor inventering för att ta tillvara dessa kulturvärden vid bygglovsprövningar.
Tord Hallén, anställd i kommunen sedan 1977, har haft en central roll i retroutvecklingen. Att få med sig fastighetsägarna, medarbetare i kommunhuset och butiksinnehavarna har inte varit svårt. Alla har varit motiverade att få hit fler besökare.
Tillsammans med bland annat Nossebro Köpmannaförening, Nossebro Hembygdsförening och Essunga Musik- och Teaterförening fortsätter man utvecklingen.
I biografen Stjärnan, med foajé från 1950-talet, planerar man för film från 1950-70-talet. Biljettkuren med sin karosseripanel, affischerna – ja, det mesta i foajén har ett retrostuk.
Förra året julskyltade köpmannaföreningen i retrostil – alltifrån gamla skor till ett skådespel.
Det blev ett 50-talskök, en barnkammare, ett tonårsrum, ett vardagsrum och en campingplats – allt i retrostil. Skyltfönstren blev en ny turistattraktion och ledde till att man iordningställde en retrolägenhet i en av fastigheterna på Storgatan.
Projektet har också genomfört flera arrangemang i samarbete med bland andra Essunga Musik- och Teaterförening.
– Vi bjöd hit Mark Levengood som talade inspirerande om sin barndom. Vi har också haft ett musikevenemang från 1950–70-talen från Musik i Väst.
Marknadsföringen har fungerat.
– Enbart på våra näringsställen har omsättningen ökat markant. Besökarna till retrolägenheten »Andra Våningen« har under fem månader varit flera tusen och till Nossebro marknad har tillströmningen varit större än tidigare.
– Vi arbetar ständigt med att medvetandegöra Nossebro som retrosamhälle, säger Tord Hallén och nämner vårens mässa i Nossebro den 2–3 april. På mässan kommer det att finnas en särskild retromonter där bland annat Byggnadsvård Nääs ska ge tips och råd om hur man bygger med retro som förtecken. Tapeter, lister och strömbrytare är några exempel på hur man får in retro i boendet. Dessutom vill man få dit någon som kan värdera retroprylar, i stil med Antikrundan.
Retro har blivit synonymt med Nossebro. Det har stärkt gemenskapen, skapat samverkan mellan föreningar, privatpersoner och kommunen, skapat möten mellan olika målgrupper och fött kreativa idéer om Nossebros utveckling.
Hur ser då framtiden ut? Tord Hallén funderar en kort sekund. Att han är en stor visionär är det ingen tvekan.
– Våra miljöer kan utvecklas mycket. Ta bara marknadsplatsen. Här finns mitt i Nossebro stora ytor för utställningar. Vi har en väl uppbyggd organisation för stora arrangemang. Under våren kommer vi att skicka ut inbjudningar till flera veteranbilklubbar och informera om dessa möjligheter.
Kontakt med grannkommunerna gör att man redan på vägen till Nossebro kan få komplement till besöket. Tord nämner ett par exempel:
– Den gamla och unika Shellmacken i Sollebrunn och Vintagebutiken i Vara är intressanta att få med i vår marknadsföring.
Filminspelningar i de ovanliga miljöerna har redan gjorts och detta kan också utvecklas.
– Min dröm är att när alla hör ordet retro ska de tänka på Nossebro!
AM Alströmer
är projektledare för »Retro Nossebro«.
am.alstromer@essunga.se
1/2011
Är en oberoende, ideell förening som jobbar för skydda, vårda och bevara byggnader och bebyggelsemiljöer från alla tider. Det gör vi genom att skapa opinion, sprida och förmedla kunskap om byggnadsvård, beprövad byggnadsteknik och hållbart byggande.