Frågeställare: Marie Falkman
Linoljelackfärg – vad var det för något och när blev det modernt? (bild 1 inuti skåp) Gissar ca 30-40 tal i kombination med treetextak och släta avtorkningsbara ytor.
I mitt hus från 1910 har de målat hela köket och trapphallen – tak, väggar, skåp och dörrar – med pistachgrön färg, som sedan har målats över av nästa ägare med laserande ”plastfärg” som tyvärr släpper (bild 2). Hur ”rengör/förbereder” jag ytorna för att måla ny linoljefärg på, utan att få släpp på nytt?
I övre sovrummet har papptaket sannolikt målats med linoljelackfärg (glansigt vitt) och sedan med matt okänd färg (ej limfärg) som nu ramlar ner i sjok.
Hur får jag till en renoverbar yta utan att ta ner papptaket? Biter tapetklistermetoden på ev linoljelackfärg och plastfärg i taket?
Byggnadsvårdare ska ju generellt spara underliggande lager, men när ytorna är av skräpmaterial som rasar, vad göra då?
Svar:
Det finns väldigt många benämningar på färger och ofta råder det delade meningar om innebörden. Jag tolkar linoljelackfärg som en linoljefärg med inblandning av harts som ger en lite hårdare och blankare yta. Din tidsuppskattning kan stämma och den användes fram till Alkydoljefärgens introduktion på 1950-talet.
Om den underliggande färgen släpper så är det inte bra underlag för någon färg. En del plastfärg på släta underlag kan blötas upp och skrapas/borstas bort (tapetklister och/eller tidningspapper som hålls blött tills underlaget går att skrapa bort).
Rådgör med färgtillverkaren om krav på underlag, linoljefärg fäster på det mesta.
Beträffande ditt tak är det svårt att ge råd. Prova med en patentering i ett hörn, dvs starkt förtunnad oljefärg, som brukar bli ett stadigt underlag för ny färg. Fungerar det kan du fortsätta. Tänk på att ha andningsmask och öppna fönster.
Slutligen – skräpmaterial skall inte bevaras till varje pris. Undantag skulle eventuellt kunna vara om det är av musealt intresse men då finns oftast andra resurser. Du kan ju bevara hantverket genom att ta ned taket och spänna ett nytt på traditionellt vis. Kanske till och med enklare än att till varje pris försöka bevara det gamla med alla konstiga färger.
Stephan har det övergripande ansvaret för föreningens förvaltning och arbetar nära styrelsen, redaktionskommitté och externa samarbetspartners.