Järnvägens hus – 136 år på tio minuter

Under några decennier byggdes våra järnvägar med tillhörande stationshus, magasin och banvaktsstugor. Hur dessa utformades längs järnvägarna i Kronoberg, som här beskrivs, har tydliga paralleller i andra landsändar. Men vad händer med husen nu och hur skall det gå i framtiden?

Lagans stationshus. Stationerna längs Skåne-Smålands Järnväg byggdes i tegel men flera av dem överputsades i samband med förstatligandet 1939 för att bättre motsvara tidens smakideal. Stationerna var i princip likadana, endast storleken skilde – Lagan var

Den första oktober 1863 invigdes den 32 kilometer långa bansträckan Liatorp-Alvesta på Södra stambanan. Samma datum 1999 reser jag denna sträcka, det tar knappt tio minuter. Det märks också annars att 136 år är en ansenlig ålder i järnvägssammanhang: inte mycket finns kvar från invigningsåret, mer än själva kontinuiteten av järnvägstrafiken förstås. Från tågfönstret skymtar jag sekundsnabbt några stationer som vuxit till samhällen: Liatorp, Eneryda, Vislanda. Tåget rusar förbi; det var länge sedan en stins vinkade av ett tåg här. Väntetid har blivit dåtid. Men det är också något annat – stationshusen i Liatorp och Vislanda är, tycks det mig, på pricken lika. Och de verkar vara byggda på 1950-talet, alltså långt efter järnvägens

Intressant, eller hur?

Som medlem får du tillgång till alla våra artiklar och kan ställa frågor om byggnadsvård.
Bli medlem för att läsa vidare eller logga in nedanför.

Inget/Glömt lösenord?
keyboard_arrow_up