Öppna ögonen och titta ordentligt. Hur ser husen ut? Fasaderna? Taket? Entrén? Vilka verksamheter innehåller huset? När kan det vara byggt och för vem? Om vi lär oss mer om hus förstår vi bättre hur den byggda miljön fungerar och kan lättare vara med och forma vårt samhälle och våra liv. Det gäller att börja så tidigt som möjligt. Här ger Cecilia Björk och Laila Reppen tips om hur våra närmaste omgivningar kan användas i skolundervisningen – tips som passar lika bra för dig som är vuxen och vill lära dig att se på din stad med nya ögon. ”
Att förstå och kunna avläsa sin omgivning är något som skänker glädjeu001a när vi promenerar i vår hemtrakt, är på besök i andra stadsdelar, reser runt i Sverige eller besöker andra länder. Hela tiden bär vi med oss en kunskap om vår omgivning som ger resandet ytterligare en dimension. Vad innehåller huset för verksamhet? När kan det vara byggt? För vem eller vilka kan det ha uppförts? Är huset i originalskick eller förändrat? Att kunna svara på sådana frågor sätter fantasin i rörelse och ger stimulans.
Stadens årsringar speglar den historiska framväxten med sin karakteristiska bebyggelse från olika tider. Många hus har
Intressant, eller hur?
Som medlem får du tillgång till alla våra artiklar och kan ställa frågor om byggnadsvård.
Bli medlem för att läsa vidare eller logga in nedanför.