fbpx

Maskinerna har tystnat och hjulen som tillverkades här snurrar inte längre. Men utrustningen finns kvar och berättar om hur tekniken förändrade ett småländskt vagnshjulmakeri i början av förra seklet. Följ med Per och Siri Zackrisson på en annorlunda upptäcktsfärd.

Interiör från vagnshjulmakeriet där maskinerna är uppställda vid fönstren för att få arbetsljus.

 

En vagn som förmodligen fungerat som mobil mjölkmaskin, försedd med hjul av den typ som tillverkades här.
Ämnessvarv. I den här maskinen grovsvarvas ämnena. Kuttern, uppe till höger, roterar med hög hastighet. Ämnet roteras med en vev och matas mot kuttern med den andra veven.

Alldeles vid den brusande ån ligger en träbyggnad med stora fönster. I över sjuttio år, från 1880-talet till mitten av 1950-talet, var det här en hjulfabrik. Här tillverkades hjul till hästdragna arbetsvagnar under en tid då småländska Vaggeryd och Skillingaryd var fulla av hjulmakare, vagnmakare och smeder. I dag står vagnshjulmakeriet oftast tomt. Sedan hjultillverkningen lades ned har snickeriet använts sporadiskt och någon gång emellanåt har några av hjulmakarens maskiner provkörts. Ändå lockar den gamla hjulfabriken nyfikna besökare och i dag fungerar den som museum av det mer informella slaget, där ägaren öppnar för förbokade grupper.
Själva får vi utgöra ett undantag och på egen hand gå på upptäcktsfärd i vagnshjulmakeriet. Innanför fönsterraden står en rad maskiner med gjutna stativ och flatremsdrift. De flesta har fått »moderna« elmotorer, men i taket finns spår av två transmissionsaxlar. Maskinstativen ser ut att vara från tiden kring förra sekelskiftet och verktygen är ibland samtida med stativen, ibland modernare. Nyast är nog stämborren som sitter i en gammal borrmaskin med delningsapparat. Enligt uppgift introducerades den av Clas Ohlsson, Insjön, i slutet av 1930-talet. Mellan byggnaden och ån syns rester av vattenhjulsdriften, stenfundament för vattenhjul och ränna. På 1920-talet byggdes ett elverk på grannfastigheten och snickeriet elektrificerades med en elmotor som drev det gamla transmissionssystemet. Delar av det gamla ledningsnätet med tvinnade elkablar till belysningarna finns kvar. På nästa uppslag kan ni själva i text och bild gå på upptäcktsfärd genom en ovanlig industrimiljö.

keyboard_arrow_up