fbpx

Foto: Hällnäs station Anders Nordström 2013

Nu har Trafikverket snart avvecklat alla de fastigheter man inte behöver för sin kärnverksamhet. Många gedigna järnvägsbyggnader har rivits, men här och där har lokala krafter tagit saken i egna händer. Anders Nordström skriver om initiativet i Hällnäs.

Hällnäs stationshus är en av de byggnader som ingår i eller snarare ingick i trafikverkets stora fastighetsavvecklingsprojekt på runt 1000 byggnader. Hällnäs station upphörde med godshantering 1977 och persontrafiken vid stationen lades ned 1995. Den återuppstod den korta perioden mellan januari 2006 och juni 2008 när regionaltåget Norrskenan mellan Luleå och Umeå stannade på stationen med en tur i vardera riktningen per dag. Sedan augusti 2010 har stationen åter persontrafik sedan tågen på Norrtågs nya linje Lycksele–Umeå gör uppehåll i Hällnäs.

Foto: Anders Nordström 2013

Stationshuset renoverades exteriört så sent som 1996 med bland

Intressant, eller hur?

Som medlem får du tillgång till alla våra artiklar och kan ställa frågor om byggnadsvård.
Bli medlem för att läsa vidare eller logga in nedanför.

Inget/Glömt lösenord?
keyboard_arrow_up