fbpx

Detaljerna som gör skillnad

Takrosetter kunde fås i stuck eller papiermaché och i massor av olika modeller och stilar, här en variant i nyrenässans. Så småningom gjorde de helvita taken entré under 1900-­talets första år – men takrosetterna var fortsatt obligatoriska. FOTO: Svante Helmbæk Tirén

Åren kring 1900 var kontrasternas tid. Djupaste fattigdom existerade parallellt med sagolikt överflöd. Tekniskt och estetiskt hypermoderna hus fanns jämsides med uråldriga ruckel. Fabriker spottade ut masstillverkade lågprisprodukter samtidigt som exklusivt konsthanverk firade stora triumfer. Konservatism och radikalitet, innovation och tradition, allt däremellan.

Visst fanns det gemensamma drag, inte minst estetiskt, som anammades av olika samhällsgrupper. Samtidigt är »sekelskifte« precis som de flesta stil- och epokbegrepp både historiskt och arkitek­toniskt betydligt mer svårfångat än vad själva ordet låter ana. 

Även på detaljnivå visar åren runt 1900 en imponerande mångfald. Förstås finns dock vissa saker som – åtminstone för eftervärlden – blivit starka symboler för denna tid. Men ska man närmare förstå sig på en byggnad eller någon detalj räcker det inte med att ställa fastställa om den »är sekelskifte« eller inte. Frågan man istället kan fundera på är »hur« den eventuellt är sekelskifte. 

Låt säga att man tittar på en kakelugn som står i ett hus byggt år 1900. Valdes den för att man ville vara modern och följa sista ­modet – eller var den en trygg klassiker som liknade grannarnas? Strävade man efter att sticka ut och imponera, eller tog man bara det som råkade vara tillgängligt och prisvärt? 

Det är frågor som dessa som kan fördjupa vår förståelse för husen och de människor som bott i dem. Några entydiga svar får man ofta inte, men detaljerna ­ruvar på många spännande tankeställare kring arki­tekturen som den ständiga samtidsspegeln.

FOTO: Josefina Fogelin

Murrigt

På en gård Hälsingland finns ­denna härligt murriga och om­bonade sal i nyrenässans, inredd kring slutet av 1800-talet. Den innehåller många tidstypiska ingredienser: ståtlig kakelugn, schaggklädd paneldivan, pappspänt och schablonmålat tak, stormönstrad tapet med bårder, snickerier målade i finstämda jordiga toner. 

Även om jugendstilen snart lanserade ett annat ideal så var denna estetik fortfarande hög­aktuell kring sekelskiftet, inte minst på landsbygden. 

FOTO: Svante Helmbæk Tirén

Fabrikstillverkat

Kring år 1900 fanns ett rikhaltigt utbud av fabrikstillverkade byggnads- och inredningsdetaljer att köpa. Ofta kan de vara mycket svåra att datera. 

Ibland producerades samma modell genom många decennier och det kan vara omöjligt att veta om de är från exempelvis 1880 eller 1910.

Exempel på detaljer som kunde vara fabrikstillverkade är sotluckor, ventiler, galler och andra mindre gjutjärnsprodukter. Alla får etiketten »sekelskifte«, trots att vi sällan kan avgöra exakt ålder.

FOTO: Svante Helmbæk Tirén

Små detaljer

Även i de allra minsta och vardag­ligaste detaljerna lyser sekelskiftets estetik igenom. 

En profilerad nyckelskylt och porslinsknopp är allt som behövs för att känna en doft av »La 

belle époque«. Då tänkte man säkert inte så mycket på det, men idag är det just smådetaljer som dessa som vi uppskattar.

FOTO: Svante Helmbæk Tirén

Imiterade material

Att imitera olika material var mycket vanligt och orsaken var ofta kostnadsskäl. Ibland kunde dock imitationen även ge större konstnärlig frihet. 

Här är det en gyllenläderstapet i japoniserande stil som tillverkats av relieftryckt papper, uppsatt i biljardrummet på Tullgarns slott under Gustav V:s och drottning Victorias tid.

FOTO: Josefina Fogelin

Pastell och murr

På Västergården i Söderala i Hälsingland målades snickerierna i obeskrivligt ljuva pastelltoner för att matcha den toppmoderna tapeten i jugendstil någon gång under 1900-talets första år.

Färgskalan var delvis en mot­reaktion mot det sena 1800-­talets murrigare toner som i salen på motsatta sidan, men båda smakriktningarna samexisterade parallellt väldigt länge.

FOTO: Svante Helmbæk Tirén

Portalomfattningar

Skickligt skulpterade portal­omfattningar i röd sandsten blev ­ögsta mode i städernas stenarkitektur. 

Här en detalj av Tuleverkets bevarade byggnad i Stockholm, uppförd efter ritningar av Ferdinand Boberg 1902–1906. 

Den böljande  linjeföringen, spelet mellan abstrakta och natura­listiska former, det skira uttrycket – allt utgör essensen av jugendstilens estetik.

FOTO: Klemming, Stockholms stadsmuseum

Moderna kök

En köksinteriör ur Stockholms stadsmuseums samlingar. Skin­ande blanka kastruller, tjänstefolk i prydliga stärkta utstyrslar, spetsgardin i fönstret och hyllbårder på både spiskåpa och trähyllor. Kort sagt allt vi förknippar med köket i ett borgerligt hem kring sekelskiftet. 

Notera även kran för rinnande vatten och att vi till höger skymtar en elektrisk lampa.

FOTO: Svante Helmbæk Tirén

Marmorering

I trappuppgångar hade man gärna många olika typer av marmo­reringar. Ibland målade i oljefärg, ibland i mer avancerade tekniker som stucco lustro.

Här ett exempel där man kom­binerat marmoreringarna med schablonmålade väggfält.

FOTO: Svante Helmbæk Tirén

Kontinental design

Ett elegant mönster med kastanjeträd av den schweiziska form­ivaren och illustratören Eugène Grasset 1897. 

Det var bland annat från mönsterblad som detta som kontinental design spreds till Sverige och kunde inspirera bland annat ­textilier, tapeter och dekorationsmåleri.

FOTO: Svante Helmbæk Tirén

Victorian tiles

Från England kom modet med mosaikliknande kakelmönster i mustiga färger under 1800-talets andra hälft och höll i sig en bra bit in i nästa århundrade. Slitstarkt och dekorativt med elegant geometriska mönstereffekter.

FOTO: Svante Helmbæk Tirén

Blyinfattat glas

Blyinfattat glas i friska färger och mönster och sirliga mönster blev en favorit i trapphusen. Här ett från Wicanderska villan, även känd som villa Lusthusporten, ritad av arkitekten Carl Möller och invigd år 1900. 

FOTO: Svante Helmbæk Tirén

Takrosett

Inget rum var komplett utan takrosett. De skulle dock inte vara vita – tvärtom öste man på med många olika kulörer, gärna matchande det schablonmålade taket. Från en sal i Jämtland ­kommer denna takrosett i papier-maché färgsatt i blått, rosa, ­nougatbrunt och guld. En tapet och schablonmålat tak i samma kulörer hörde till.

Josefina Fogelin, redaktör för Byggnadskultur

keyboard_arrow_up