fbpx

Blommor, blad & schabloner

FOTO: Privat

Anna Berg hade arbetat ett tag som biolog och forskat i skogshistoria. Mycket kretsade kring natur och miljö, men ville göra något mer kreativt. När hon kom in på utbildningen i traditionellt byggnadsmåleri i Mariestad kändes det helt rätt. Numera arbetar hon både med natur och måleri: hon är specialiserad på schabloner med naturmotiv – gärna i favoritkulören grön.

Namn: Anna Berg (du hittar henne även på Instagram) eller gronfarg.se 

Aktuell: Gästhantverkarprojekt (GU) med syfte att samla kunskap om schablon­måleriets material och verktyg. Skapar tillsammans med Maj Persson mönster på temat biologisk mångfald.  ­(Instagram) eller mangfaldens.se

Byggnadsvård för mig: Att ta hand om en byggnad med material och metoder som är hållbara i längden, och ur flera aspekter. När det kommer till måleri och färger kan man gärna hämta inspiration till ­material och målerimetoder från äldre måleri, men det visuella uttrycket i en ­inredning måste inte nödvändigtvis spegla byggnadens ursprung. Det vikti­gaste är att det tilltalar människorna som ska vistas i miljön.


Maskrosblad och pollen skärs ut för att skapa ett schablonmönster. FOTO: Anna Berg

Schabloner för nybörjare:

  • Det gör inget om det blir lite fel. Småfel gör resultatet levande!
  • Långa eller höga schabloner blir lätt ostadiga att hantera. Undvik dem i början.
  • Måla det du tycker om, utgå inte från någon trend eller regel. På det sättet blir resultatet hållbart i längden.

 

 


Har du alltid tyckt om schabloner?

– Inför den första delkursen i schablonmåleri i Mariestad, kände jag »usch!« och såg framför mig 1990-talstrappuppgångar med svampmålningar i ­terracotta. Men ganska snart insåg jag ju att schabloner handlar om mönster. Jag hade drömt om mönster tidigare, och sett mönster i naturen som jag velat göra något av. Genom kursen fick jag verktygen. 

Hur väljer man rätt schablon?

– Det finns inga rätt och fel. Om du ska måla i ditt eget hem så är det viktiga att hitta något du trivs med. Sök inspiration och provmåla på en bit lumppapp som kan hänga framme så du hinner känna efter om det känns rätt innan du sätter igång att måla ett helt rum. Det är förstås en helt annan sak med offentliga eller skyddade miljöer, då måste man tänka annorlunda. Men hemmet har alltid speglat tiden man lever i, eller den egna personligheten och då tänker jag att det inte kan finnas några regler.

Annas schablonmönster handlar om natur, biologi och biologisk mångfald. FOTO: Anna Berg

Speglar ditt skapande vår tid?

–  Idag skapar jag mönster i schablonteknik och miljövänliga färger. Mönstren handlar om naturen, biologi och biologisk mångfald. Jag vill väcka frågor som känns viktiga med hjälp av måleriet, väva in budskap om naturen och att ta hand om miljön. Det ligger väldigt mycket i vår tid, men handlar inte om att jag försöker passa in i någon trend. Jag lever ju här och nu och speglandet sker automatiskt. Långt senare kan man titta tillbaka på det som skapades under en period och konstatera vad som kännetecknade den. 

Hur tänker när du färgsätter? 

– Jag återkommer ofta till grönt i mina färgsättningar. Naturen innehåller ju oändligt många nyanser av grönt som alltid verkar passa ihop och bilda en behaglig helhet. Så är det också med grönt i hemmet. I mitt kök räknar jag till ett tjugotal olika gröna nyanser och det känns ändå som att allt håller ihop. Grönt, gärna svalt grön-grå som strandrågens blad, fungerar utmärkt som bakgrund för att hålla ihop andra mer intensiva färger som gult, orange, rosa, rött, lila och blått. 

Är det komplicerat att arbeta med schabloner?

– Jag tycker att schabloner är ett demokratiskt sätt att måla. Alla kan vara med, man målar i former som redan är förutbestämda. Det krångliga är att följa instruktionerna så att allt hamnar på rätt plats. Det är kanske lite orättvist av mig att säga så, jag har ju gjort det här länge. Det är förstås så att det tar ett tag att få in snitsen. Men jag vill verkligen uppmuntra alla att våga testa. 

Vad målar du just nu?

– Jag hade länge drömt om att måla en vägg på fri hand, men tänkt att »jag kan ju inte«. En kväll bestämde jag mig bara, vad är det värsta som kan hända? Det är ju bara färg, jag kan ju måla över det. Jag älskar väggen nu, det blev väldigt ombonat och trevligt. Den påminner mig om min gamla faster som gick en porslinsmålarkurs. Hon började, med lite skakig hand, måla kaklet i sitt gamla lantkök i en norrbottensgård. Det är okej att det inte är perfekt, det är fint ändå, man skapar ett personligt hem.

Ett rum kläs i Annas mönster »brosklav«. FOTO: Anna Berg

Annas tips inför schablonmålning

Det här behöver du: 

  • Ritfilm, eller en annan stadig plast t.ex. OH-papper
  • Glasskiva att skära mot 
  • Skalpell 
  • Blyertspenna 
  • Tallrik till färgen 
  • Kladdpapper 
  • Stöpplare, pensel, roller eller svamp  
  • Synålar eller tejp att sätta upp schablonen med 
  • Laserpass eller lod (enklast är en tyngd i ett snöre)
  • Färg 

Färg och kulör:

  • Lumppapp är ett bra underlag att måla på som passar de flesta färgtyper.  Limfärg och äggoljetempera passar bra för schablonmåleri.  
  • Jag samlar på fina färgsättningar. För mig kommer inspirationen oftast från naturen: kottar, stenar, löv, lavar. Min telefon är full av närbilder av marken. 
  • Välj några kulörer ur objektet och isolera en yta för varje färg. Detta gör du enklast genom att klippa två »L« i vitt papper och placera dem som en ram runt färgytan. Det gör det lättare att se vilken kulör det verkligen är.  
  • Testa kulör på stora bitar lumppapp och sätt upp dem på väggen för att studera hur ljus och plats påverkar det slutliga resultatet. 
  • Den målade pappen kan du tänka på som en mönstrad bonad under tiden. Jag har massor av såna bonader som jag hänger upp på olika platser runt om i hemmet.   
  • Jag »smutsar ofta ner« mina kulörer med olika typer av umbror. Då blir kulören dämpad och inte så påträngande när den kommer upp på en stor vägg. Jag undviker vitt eftersom allt kontrasterar mycket till det. 
  • I mitt kök har jag många olika gröna kulörer. Om en möbel ska flytta in i köket och bli grön, utgår jag från samma pigment som i de tidigare gröna när jag blandar den nya färge­n. På så sätt passar de ihop.
Processen kan vara lite pillig, men man lär sig fort. På bilden visar Anna hur hon kalkerar ett mönster som hon sedan skär ut och använder som schablon. FOTO: Anna Berg

Schablon på vägg – så gör du

  1. Rita av mönstrets alla delar på en ritfilm. Gör sedan en ny schablon för varje kulör genom att rita av de delar som har samma kulör på en egen ritfilm. Skär ut alla delar med skalpell mot en glasskiva. Gör passmärken på alla lager så att de hamnar på rätt plats.  
  2. Gör gärna dina schabloner själv, eller skär i alla fall ut dem på egen hand. Resultatet blir mindre stelt än om du köper färdiga. Beroende på mönster jobbar man horisontellt eller vertikalt. En del mönster hakar i varandra uppifrån och ner, andra vågrätt. 
  3. Notera var schablonen behöver vara snyggast. Kanske är det när man kommer in i ett rum, eller om soffan står vänd mot en speciell vägg? Börja gärna i ett hörn, så att du slipper vika schablonen där. Markera ut passmärken med försiktiga blyertsmärken. Laserpass är ett bra sätt att se till att mönstret blir rakt, kontrollera annars med lodet då och då. 
  4. Fäst schablonen med nålar eller tejp. Börja stöppla (»dutta«) med det verktyg du valt. Använd väldigt lite färg, annars kryper gärna färgen in under schablonen. Testa först på kladd­pappret. Vissa typer av färg tar tid på sig att torka och då måste du vänta tills det har torkat innan du fortsätter med nästa kulör.
  5. Efter målningen torkar du av schablonen med en trasa. Tvätta sedan av schablonen med såpa och dutta med mjuka sidan av en kökssvamp. Om färgen hunnit torka in kan du lägga schablonen i blöt, tex i badkaret för att lösa upp färgen.

Josefina Fogelin, redaktör

keyboard_arrow_up