Lathund för att skapa opinion

måndag, 15 januari 2007

Innan du börjar din opinionskampagn finns det ett antal saker du behöver tänka över och förbereda.

  • Ta reda på fakta och skaffa så mycket information som möjligt om byggnaden/miljön. Ta gärna kontakt med länsmuseet.
  • Formulera din fråga. Det är viktigt att vara slagkraftig, börja alltid med det viktigaste och undvik allt för långa bakgrundsbeskrivningar.
  • Ta reda på vem eller vilka som "äger" besluten kring din opinionsfråga.
  • Kontakta ditt länsombud för att få tips och kontakter.


Sprid ditt budskap

När du formulerat din fråga och underbyggt dina fakta är det dags att sprida informationen till så många som möjligt. Sociala medier som facebook är ett bra sätt att börja, men glöm inte bort traditionella medier som tidningar och radio, särskilt lokalpressen är bra att bearbeta.

  • Gör en digital namninsamling (t.ex. namninsamling.se)
  • Starta en facebook-grupp
  • Twittra om din fråga
  • Starta en blogg
  • Skriv insändare och debattartiklar i tidningen
  • Anordna visningar och demonstrationer


Ta kontakt
Nästa steg är att få fler att skriva om din fråga samt att kontakta dem som bestämmer i din fråga.

  • Skriv ett pressmeddelande och kontakta journalister. Ju fler som skriver om din fråga desto bättre.
  • Gör en skrivelse till beslutsfattare, förklara din ståndpunkt och visa genom skrivelser, namninsamlingar osv. att ni är många som bryr er om frågan.
logotyp byggnadsvardsforeningen
Svenska byggnadsvårdsföreningen, Box 6442, 113 82 Stockholm
Telefon: 08-30 17 85 | Email: kansli@byggnadsvard.se
Svenska byggnadsvårdsföreningen
Box 6442, 113 82 Stockholm
Telefon: 08-30 17 85
Email: kansli@byggnadsvard.se

Cart

Cart offcanvas